Laster Arrangementer

Mange overgrepsutsatte barn lever store deler av livet uten at andre får vite om misbruket. Kompetanse og handlekraft i alle sektorer er nødvendig for å lykkes i arbeidet med å se og hjelpe disse barna.
Denne konferansen vil gi kursdeltakerne oppdatert kunnskap om seksuelle overgrep mot barn. Målsettingen er at deltakerne skal få innsikt og forståelse for de utsatte barnas situasjon. Traumeforståelse, traumebevisst tilnærming og tverretatlig samarbeid er stikkord. Det vil bli fokusert på kreftene som bidrar til fortielse av traumatiserende barndomsopplevelser, og på hvordan vi kan motvirke hemmeligholdelse. Framgangsmåter ved bekymring, og ideer til tiltak for å forbedre kvaliteten på fagfolks arbeid for å avdekke overgrep og å bidra til beskyttelse av utsatte barn vil stå i fokus.

Forelesere:
Siri Søftestad, er sosionom, ph.d. Hun har arbeidet i det tverretatlige samarbeidsmiljøet i Agder med tema seksuelle overgrep mot barn fra begynnelsen av 1990-årene, blant annet som rådgiver, tiltaks- og kompetanseutvikler og forsker. Hun har skrevet flere fagbøker og fagartikler. Sammen med Øivind Aschjem er hun initiativtaker til nettverket reddesmå.no , som hun representerer gjennom undervisningsvirksomhet, forskning og fagbokskriving. Den siste boka er «Grunnbok om seksuelle overgrep mot barn», utgitt på Universitetsforlaget i år.

Inger Lise Andersen, er klinisk sosionom. Hun har arbeidet i det tverretatlige samarbeidsmiljøet i Agder med tema seksuelle overgrep mot barn siden midten av 1990-årene, både som tiltaksutvikler, foreleser og veileder. Sammen med Siri Søftestad var hun redaktør for boken » Seksuelle overgrep mot barn. Traumebevisst tilnærming» i 2014. I 2010 reiste hun til Australia for å lære mer om traumebevisst forståelse, og har de siste 8 årene arbeidet med implementering av denne kunnskapen innenfor ulike fagfelt.

GI BESKJED TIL DINE KOLLEGAER OM DETTE KURSET!   TAKK

Faktaark som pdf: TRYKK HER

Målgruppe:
Helse, omsorg og sosialpersonell som arbeider innen offentlig sektor, ansatte i NAV og andre med brukerkontakter i sitt daglige arbeid. Organisasjonsansatte som ønsker å lære mer om brukermedvirkning og andre som vil bli inspirert i et viktig, men vanskelig område.

Tid og sted: 23. – 24. mai 2019

Sted: Felix konferansesenter, Aker Brygge

Les mer om konferansestedet: TRYKK HER

Deltakeravgift: kr. 3.525,-
Deltakeravgiften inkluderer lunsj og kaffe/te alle dager, dokumentasjon og evt. annet materiell.

Hotell: (angi riktig hotellnummer i påmeldingsskjemaet)
1. Thon Vika Atrium

Enkelt rom m/ frokost:   Nkr. 1.480,-
Dobbelt rom m/ frokost  Nkr.  1.025,-

2. Carlton Guldsmeden Hotel
Enkelt rom m/ frokost:   Nkr. 1.480,-
Dobbelt rom m/ frokost  Nkr.  1.025,-

Påmeldingsfrist: 6. mai

Påmelding:
Benytt vår elektroniske påmeldingsslipp. Du vil få en umiddelbar elektronisk bekreftelse, som kun er bekreftelse på at du har sendt din påmelding. Den offisielle bekreftelsen kommer så snart vi har nok påmeldte til arrangementet, senest ved påmeldingsfristen. Ikke kjøp billetter før du har fått endelig bekreftelse fra oss. Ring oss gjerne for å sjekke ut hvis du begynner å bli utålmodig. Vårt telefonnummer er 23 11 45 00 eller 90 16 30 16.

Innbetaling og bekreftelse:
Faktura og kortfattet informasjon sendes pr mail eller post.
Bekreftelse oversendes fortløpende hver fredag på mail, første gang etter påmeldingsfristens utløp.

Kjøp aldri billetter o.l. før du får en dedikert bekreftelse fra oss!

Avbestilling:
Du kan avbestille din påmelding når som helst eller overlate plassen til en arbeidskollega. Vær imidlertid oppmerksom på følgende avbestillingsgebyr (gjelder ikke når en arbeidskollega deltar i stedet);
< 21 dager  > 10 dager før arrangementsdato; kr. 250,-
=10 dager > 7 dager; kr. 600,-
=7 dager > 2 dager; kr. 1000,-
= 2 dager eller ikke fremmøte; ingen refusjon/krav om betaling
I tillegg eventuelle hotellkostnader og bestilte billetter

Elektronisk dokumentasjon:
Alle deltakere får direkte tilgang til presentasjonene i «sann-tid» på sin laptop, nettbrett, smarttelefon eller annet elektronisk medium. Dagen før konferansen vil du få tilsendt egen nettadresse med brukernavn og passord. Her finner du program, deltakerliste, deltakerbevis og annen relevant informasjon.

Forbehold:
Arrangementet vil bli gjennomført forutsatt nok påmeldte. Kjøp derfor ikke billett før du får en endelig bekreftelse fra Faglig Forum.

Prioritet:
Ved overtegning prioriteres påmeldingene i mottatt rekkefølge.

Billettbestilling:
Tog, ferge- eller flybilletter kan bestilles gjennom Berg Hansen reisebyrå på Jessheim. De vil fremskaffe de billigste billettene til deg.
Telefon: 63 94 27 80 Telefaks: 63 97 34 91
Epost: jessheim@berg-hansen.no

Rutetider
Her finner du noen mulige transportører til Faglig Forum arrangement;

TRYKK HER  SAS
TRYKK HER  WIDERØE
TRYKK HER  NORWEGIAN
TRYKK HER  NSB

Deltakerbevis:
Alle deltakere får godkjent deltakerbevis med påført antall timer. Deltakerbeviset finner du på eget nettsted etter arrangementet.

Elektronisk dokumentasjon
Alle deltakere vil få oppgitt en egen nettadresse, brukernavn og passord ved oppstart av konferansen. Her vil du i sanntid kunne følge forelesernes presentasjon på eget nettbrett (med forbehold for noen presentasjoner).
Som deltaker vil du motta en E-bok noen dager før arrangementet, hvor du finner all aktuell informasjon, lenker til aktuelle dokument og litteratur, mm. Etter konferansen vil du motta E-boka fullt oppdatert med alt som ble presentert under konferansen!

Virtuell utstilling: Blir tilgjengelig fra ca. 10. september

Organisasjon
Kurset arrangeres av Faglig Forum for helse- og sosialtjenesten.
Faglig Forum A/S er teknisk arrangør eller såkalt PCO.

Trenger du hjelp til å planlegge, organisere og gjennomføre kurs eller konferanser, kan du kontakte Faglig Forum i telefon 23 11 45 00 eller sende en mail til post@fagligforum.no

Personvern
Vi har utarbeidet er personvernerklæring som inneholder informasjon om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos Faglig Forum, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Vi oppbevarer dine personopplysningene som du gir oss gjennom innsendt påmeldingsskjema eller via epost eller telefon. Denne informasjonen er navn, tittel, arbeidssted, adresse, e-postadresse og mobilnummer. I tillegg informasjon om hotellbestilling, middagsbestilling og evt. annet. Ingen andre vil få tilgang til denne informasjonen. Du kan når som helst be om å bli slettet fra våre lister.
Du kan lese vår personvernerklæring; TRYKK HER

 

PROGRAM

Torsdag, 23. mai

Kl. 09:00 – 10:00
Registrering

Kaffe/te. Utstilling av aktuell litteratur 

Kl. 10:00 – 16:00
Introduksjon til temaet
Foreleser: Sosionom PhD/forsker  Siri Søftestad, Sørlandet Sykehus HF

Følgende punkter vil bli gjennomgått:

* Overgrepssakenes hovedpersoner
Hvem er de utsatte barna?
Hvem er overgriperne?
Hva kjennetegner overgrepsdynamikker?

* Tabu og taushet
   Hva bidrar til å holde overgrep skjult i årevis?
Hvilken betydning har dette for fagfolks arbeidshverdag?
Hva kan bidra til åpenhet og avdekking av overgrep?

* Når mistanker oppstår
Om ulike etaters plikter, begrensinger og muligheter
Bevisstgjøring av egne styrker og svakheter
Forberedelser på arbeidsplassen.
Om tverretatlig samarbeid

* Kommunikasjon mellom voksen og barn
Om bekymringer og mistanker. Om seksuelle overgrep.   

Kl. 12.00 – 13.00 Lunsj
Kl. 14.00 – 14.15 Kaffe/te


Fredag, 24. mai

Kl. 09:00 – 15:00

Følgende punkter vil bli gjennomgått
Introduksjon til temaet
Foreleser: Klinisk sosionom og seniorrådgiver Inger Lise Andersen, RVTS, Region Sør

* Barn og unge med skadelig seksuell atferd
Når bør man bli bekymret?
Hvilke hjelpetiltak finnes, og hvordan kan vi hjelpe?

* Traumeforståelse
Hvordan overveldende hendelser (som f.eks seksuelle overgrep) kan påvirke den nevrologiske utviklingen til barn
Hvordan disse endringene fører til forstyrrelser i kapasiteten til å lære, konsentrere seg og til å fungere i samspill
med andre.  – Kort sagt hvordan det kan påvirke alle livets områder

* Traumebevisst tilnærming
Hvordan kan vi møte barn og voksne som har disse utfordringene?
Hvordan kan mennesker på ulike arenaer, som barnehage, skole og hjemme, bidra til at de får det bedre?

Kl. 12.00 – 13.00 Lunsj
Kl. 14.00 – 14.15 Kaffe/te

1Firma informasjon
2Deltakere
3Annen info - Send
Navn på evt. person som skal anvise faktura
Hvis du vet dette-Fyll inn

Share This Post, Choose Your Platform!