Velferdsteknologi, kap13
2 des/3 des
| N.kr.3890,00Vi inviterer for 13. gang til kapittelkonferanse om velferdsteknologi. Det betyr presentasjon av nye teknologier og nye erfaringer. Programmet fremstår kanskje som det beste og mest interessante i vår kapittelhistorie, men du avgjør om vi har rett. De foregående kapittelkonferansene har fått meget bra tilbakemelding. Våre forventinger er høye, og vi tror at dette kapittelet vil være svært sentralt for alle norske kommuner.
Kapittelkonferansene har vokst fram som det ultimate møtested for kommuner som ønsker å lære, som ønsker å følge med, som ønsker å påvirke, -og bli påvirket for å bli best mulig.
De mest sentrale leverandørene er med, og viser fram det siste av teknologier. Konferansens egenart er hvordan vi presenterer ny teknologi sammen med praktiske beskrivelser av nye teknologiske løsninger. Satelittstasjonene gir deg nærkontakt med de viktigste produktene.
Faglig Forum har fulgt velferdsteknologifeltet siden 2012, og vårt mål har hele tiden vært å ha best kunnskap innenfor området. Dette har gitt oss et trygt beslutningsgrunnlag når vi har invitert inn forelesere og utstillere. Vi er ganske sikre på å ha truffet bra på de foregående kapittelkonferansene, og håper også denne gang å gi deltakerne viktig og ny kunnskap. Bruk av velferdsteknologiske løsninger kan bidra til økt trygghet og bedre tjenester for brukere og pårørende. Erfaringer viser også at velferdsteknologi kan gi mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenestene i kommunene.
Gevinstene er tydelige ved bruk av velferdsteknologiske løsninger i kommunene, og Helsedirektoratet anbefaler at kommunene tar i bruk følgende løsninger:
* Lokaliseringsteknologi (GPS)
* Elektronisk medisineringsstøtte (elektronisk medisindispenser)
* Elektroniske dørlåser (e-lås)
* Digitalt tilsyn
* Oppgraderte sykesignalanlegg/pasientvarslingssystem
* Logistikkløsning for mer optimale kjøreruter og bedre kvalitet på tjenester
* Digitale trygghetsalarmer
* Responstjenester
* Tekniske krav til trygghetsteknologi
Disse områdene vil også bli spesielt belyst ved den store leverandørutstillingen.
Dette er en møteplass du MÅ være med på! Vi kaller den «state of the art», «high-end» eller «cutting edge». Uansett; Vi ønsker å vise fram det mest aktuelle for deg som er profesjonell yrkesutøver og/eller beslutningstaker. Og når vi benytter begreper «state of the art», så betyr det «det beste man kan få til med tidens mest moderne teknologi/ferdigheter.»
Vårt mål med kapittelkonferansene er å stimulere alle Norges kommuner til å delta for å bli oppdatert i det «aller siste». Vi ser på konferansen som den naturlige møteplass for alle som er involvert i utviklingen av velferdsteknologi, får å få ny kunnskap, får å utvikle eget nettverk, men kanskje også for å bli inspirert!
Velkommen!
GI BESKJED TIL DINE KOLLEGAER OM DENNE KONFERANSEN TAKK!
Faktaark som pdf: HER (kommer ca. 20. oktober)
Målgruppe:
Kongressen er en arena for alle som arbeider innen omsorgssektoren, psykisk helse, habilitering og rehabilitering, tildelingskontor og koordinatorer, høgskoler, universitet og forskningsmiljøer, innen IKT og innovasjon og ikke minst den enkelte som vil bli oppdatert innen et fagfelt i rivende utvikling.
Tid: 2. – 3. desember 2024
Sted: Quality Hotel Expo Fornebu
Les mer om konferansestedet: TRYKK HER
Deltakeravgift: Nkr. 3.890,-
Deltakeravgiften inkluderer lunsj og kaffe/te alle dager, softIce, PopCorn, dokumentasjon og evt. annet materiell.
Deltakeravgiften kan betales i 2024 eller innen 1. februar 2025
Overnatting på Quality Hotel Expo:
Enkelt rom m/ frokost: Nkr. 1.780,-
Dobbelt rom m/ frokost Nkr. 1.350,- per person
Se påmeldingsskjema:
1 = Quality Hotel Expo, kun tilbud om dette hotellet
Du kan lese mer om hotellet her (samme som konferansested)
Middag:
1 = mandag, 2. desember Nkr.890,-, inkl. aperitiff
3 retters middag
Påmeldingsfrist: 21. oktober
Påmelding:
Benytt vår elektroniske påmeldingsslipp. Du vil få en umiddelbar elektronisk bekreftelse, som kun er bekreftelse på at du har sendt din påmelding. Den offisielle bekreftelsen kommer så snart vi har nok påmeldte til arrangementet, senest ved påmeldingsfristen. Ikke kjøp billetter før du har fått endelig bekreftelse fra oss. Ring oss gjerne for å sjekke ut hvis du begynner å bli utålmodig. Vårt telefonnummer er 23 11 45 00 eller 90 16 30 16.
Innbetaling og bekreftelse:
Faktura og kortfattet informasjon sendes pr mail eller post. Oppgi gjerne arbeidsstedets organisasjonsnummer
Automatisk bekreftelse sendes når du melder deg på via vårt elektroniske påmeldingsskjema.
Men, du mottar en offisiell bekreftelse fra oss når det er et tilstrekkelig antall påmeldte registrert. Vent derfor med å kjøpe eventuelle billetter til du mottar vår bekreftelse. Bekreftelse oversendes deretter fortløpende hver fredag på mail, første gang etter påmeldingsfristens utløp.
Avbestilling:
Du kan avbestille din påmelding når som helst eller overlate plassen til en arbeidskollega. Send din avbestilling eller endring på mail; post@fagligforum.no
Vær imidlertid oppmerksom på følgende avbestillingsgebyr (gjelder ikke når en arbeidskollega deltar i stedet;
= 30 dager >= 10 dager; kr. 400,-
= 9 dager >=4 dager; kr. 1.500,-
= 3 dager <= 2 dager; kr. 2500,-
< = 2 dager eller ikke fremmøte; ingen refusjon.
I tillegg eventuelle hotellkostnader og bestilte billetter
Elektronisk dokumentasjon:
Alle deltakere får direkte tilgang til presentasjonene i «sann-tid» på sin laptop, nettbrett, smarttelefon eller annet elektronisk medium. Minst en dag før arrangementet vil du få tilsendt egen nettadresse med brukernavn og passord. Her finner du program, deltakerliste, deltakerbevis og annen relevant informasjon.
Forbehold:
Konferansen vil bli gjennomført iht planene under forutsetning av at et tilstrekkelig antall har meldt seg på. Kjøp derfor ikke billett før du får en endelig bekreftelse fra Faglig Forum om at det er nok påmeldte.
Prioritet:
Ved overtegning prioriteres påmeldingene i mottatt rekkefølge.
Billettbestilling:
Tog, ferge- eller flybilletter kan bestilles gjennom Berg Hansen reisebyrå på Jessheim. De vil fremskaffe de billigste billettene til deg.
Telefon: + 47 63 94 27 80 Telefaks: + 47 63 97 34 91
Epost: jessheim@berg-hansen.no
Rutetider
Her finner du noen mulige transportører og rutetider til Faglig Forum arrangement;
TRYKK HER SAS
TRYKK HER WIDERØE
TRYKK HER NORWEGIAN
TRYKK HER VY
TRYKK HER Flybussen
TRYKK HER Norgesbuss
TRYKK HER Ruter
Deltakerbevis:
Alle deltakere får godkjent deltakerbevis med påført antall timer
Elektronisk dokumentasjon
Alle deltakere vil få oppgitt en egen nettadresse, brukernavn og passord ved oppstart av konferansen. Her vil du i sanntid kunne følge forelesernes presentasjon på eget nettbrett (med forbehold for noen presentasjoner).
Som deltaker vil du motta en E-bok noen dager før konferansen, hvor du finner all aktuell informasjon, lenker til aktuelle dokument og litteratur, mm. Etter konferansen vil du motta E-boka fullt oppdatert med alt som ble presentert under konferansen!
Virtuell utstilling: åpner 10. november
Personvern
Vi har utarbeidet er personvernerklæring som inneholder informasjon om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos Faglig Forum, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Vi oppbevarer dine personopplysningene som du gir oss gjennom innsendt påmeldingsskjema eller via epost eller telefon. Denne informasjonen er navn, tittel, arbeidssted, adresse, e-postadresse og mobilnummer. I tillegg informasjon om hotellbestilling, middagsbestilling og evt. annet. Ingen andre vil få tilgang til denne informasjonen. Du kan når som helst be om å bli slettet fra våre lister.
Du kan lese vår personvernerklæring; TRYKK HER
Program
Mandag 2. desember
Kl. 09:00 – 10:00
Registrering
Kaffe. Te. PopCorn. SoftIce. Kaker. Frukt. Grønnsaker
Kl. 10:00 – 10:05
Velkommen til kapittel 13,
v/ konferanseleder Jan Bølstad, Faglig Forum
Kl. 10:05 – 10:45
Nye muligheter med Helseteknologiordningen. Resultater så langt. Årets tildelinger,
v/ seniorrådgiver Per Ludvig Skjerven, avd. helseteknologi, Helsedirektoratet
Kl. 10:45 – 11:15
Nasjonalt tilsyn av velferdsteknologiske løsninger;
Faglige råd om teknologiutvikling, responstjenester og elektronisk medisineringsstøtte,
v/ programsjef Bjørnar Alexander Andreassen, Helsedirektoratet
Kl. 11:15 – 12:00
Satelittstasjon 1 (Produktpresentasjon for dedikerte grupper)
Kl. 12:00 – 13:15
Lunsj
Kl. 13:15 – 14:30
Endnu mere velfærdtseknologi?
Aarhus kommune er kanskje den kommunen i Norden som har kommet ”lengst” i utbredelse av velferdsteknologiske løsninger for sine innbyggere. Velferdsteknologisjef Ivan K. Lauritsen har fulgt utviklingen fra sin spede begynnelse;
– refleksjoner og erfaringer frem til i dag
– hva er nytt, hva kommer og hva prioriterer vi?
v/ velfærdsteknologichef Ivan Kjær Lauritsen, Aarhus kommune
Kl. 14:30 – 15:15; Satelittstasjon 2
Kl. 15:15 – 16:00
Hvor mye velferdsteknologi trenger vi?
Oslo kommune er kanskje den kommunen i Norge som har kommet ”lengst” i utbredelse av velferdsteknologiske løsninger for sine innbyggere. Seksjonssjef Dagny Meltvik har vært i en ”hands-on”-posisjon i mer enn 5 år.
– erfaringer fram til i dag
– skaleringsutfordringer
– veien videre, og hva kan andre norske kommuner lære fra våre erfaringer?
v/ seksjonsleder Dagny Meltvik, Oslo kommune
Kl. 19:30
Aperitiff – Middag
Tirsdag 3. desember
Jus og sikkerhet
Kl. 09:00 – 09:30
Rettslige rammer rundt møter med hjemmetjenestene. Tjenesteyting i hjemmet, rettslige utfordring,
v/ professor dr. juris emeritus Aslak Syse, Universitetet i Oslo, Institutt for offentlig rett
Kl. 09:30 – 10:00
Velferdsteknologi, -grenseoppgang mot personvern, taushetsplikt og bruk av sensitive data,
v/ juridisk fagdirektør Susanne Lie, Datatilsynet
Kl. 10:00 – 10:45
KI innenfor helsetjenesten, – status og hvor er vi på vei?
v/ avd. dir. Sveinung Tornås, Helsedirektoratet, avd. innovasjon/divisjon tjenesteutvikling
Kl. 10:45 – 11:15
Satelittstasjon 3
Kl. 11:15 – 12:00
Bestillerkompetanse – Leverandørkompetanse
Hvordan styrke bestillerkompetansen? – Eksempler fra store og små kommuner –
Utvikling av strategi for vurdering og beslutning/innkjøp,
v/ innovasjonspådriver Riche Vestby, NHO, Leverandørutviklingsprogrammet (LUP)
Kl. 12:00 – 13:00
Lunsj
Kl. 13:00 – 13:30
Daglig oppfølging sikrer riktig bruk av velferdsteknologiske løsninger. Samhandling mellom hjemmetjenester og institusjon. Om utfasing og innfasing av teknologier,
v/ konsulent Øyvind Bakke, Tynset kommune
Kl. 13:30 – 14:00
Hvordan organisere og drifte et responssenter som skal betjene flere kommuner?
Eksempler på organisering, drift og utvikling fra Kongsbergregionen
v/ NN, Responssenteret for Kongsbergregionen og
kompetansesenter for velferdsteknologi og innovativ tjenesteutvikling
Kl. 14:00 – 14:15
Kaffe. Te. PopCorn. SoftIce. Kaker. Frukt. Grønnsaker
Kl. 14:15 – 14:45
Enkle digitale hjelpemidler øker tilgjengeligheten til kommunens lavterskeltjenester innen psykisk helse, rus og avhengighet. Drammen kommune forteller om hvordan de oppnår 100% deltakelse på mestringskurs og fornøyde innbyggere med nye nettsider, online påmelding og digital oppfølging,
v/ tjenestedesigner Mads Riis Henriksen, Drammen kommune
Kl. 14:45 – 15:15
Hvordan organisere og strukturere digital hjemmeoppfølging?
Erfaringer med bruk av Egenbehandlingsplan, -et helhetlig verktøy for pasientsentrert behandling,
v/ spesialsykepleier (Avansert Klinisk Allmennsykepleier – AKS) Linda Nilsen Augland, Larvik kommune
Kl. 15:15 – 15:30
Avsluttende kommentarer. Hva nå? Innspill til punkter for videreutvikling.