Laster Arrangementer

Den 3. Nasjonale kongressen KREFT finner sted 10. – 12. juni på Fornebu utenfor Oslo. Den første kongressen ble gjennomført i januar 2020, den andre i juni 2022, -og begge fikk meget gode evalueringsresultat. Vi er optimister på vegne av den tredje kongressen, som vi tror skal bli mist like bra og aktuell.

Vår målsetting med kongressen er å formidle kunnskap om dette bredspektrede fagfeltet, samt å etablere en arene/scene hvor ny kunnskap og gode erfaringer kan presenteres og diskuteres. Vårt mål er at kongressen skal være Norges viktigste faglige møtested hvert annet år, -for alle med interesse for onkologi og palliasjon – i kommunehelsetjenesten eller i spesialisthelsetjenesten, eller kanskje innen forskning, universitets- eller høgskolemiljøene. Kongressen skal være en arena hvor gode prosjekt, nyttige erfaringer og ny praksis skal presenteres av representanter fra ulike arbeidssteder.

Kongressprogrammet består av plenumssesjoner, kongresseminar og parallellsesjoner. Vi har invitert forelesere til plenum og kongresseminarene, mens parallellsesjonene er åpne for innsending av abstracts.
Kongressprogrammet reflekterer noe av den bredden fagfeltet står overfor. Med søkelys på utvalgte områder, utvalgte forskningsresultater og et utvalg av ny og fremtidsrettet behandling. Kongresskomiteen har lagt til rette for spennende og viktige plenumsforedrag av en mer universell karakter, mens parallellsesjonene har et mer spisset og praktisk preg.

Vi ønsker å motta forslag til presentasjoner i parallellsesjonene, -både forskningsbaserte eller erfaringsbaserte. Gode faglige erfaringer, riktige valg, fornuftig implementering og viktige evalueringsmetoder er nyttige kunnskaper å kjenne til og som bl.a. kan presenteres i parallellsesjonene. Les mer om abstracts og posters lenger ned.

KREFT – 2024 har tatt mål av seg til at sammensetningen mellom plenum, seminar og parallellsesjoner gir deg som deltaker ulike faglig valg og utfordringer som dekker dine behov og forventninger til en kongress.
Faglig Forum har vært engasjert i fagformidling siden 1985 gjennom ulike type kurs og konferanser. Vår første kongress ble arrangert i år 2000 på Lillehammer, og fagområdet var rehabilitering. Siden den gang arrangerer vi jevnlig kongresser innen psykisk helse, rus, omsorg, oppvekst og kunst, kultur og helse. Både departement, direktorat, Folkehelseinstituttet, universiteter og høgskoler, fagforeninger og interesseorganisasjoner er samarbeidspartnere.

I arbeidet med programmet har det kommet innspill fra Oslo universitetssykehus, Fransiskushjelpen i Oslo, Kreftforeningen, OsloMet og Oslo kommune.
Kongressen gir plass til dialog og debatt, strategi- og perspektivtenkning og erfaringsutveksling. Videre fokuseres det på trender og utfordringer, og den innovasjon som er nødvendig for å komme noen skritt videre.

Vi ser på kongressen som den naturlige møteplass for alle som er involvert i utviklingen av onkologifaget, i moderne palliasjon og i nye organisatoriske samarbeidsrelasjoner. Meld deg på kongressen for å få ny kunnskap, får å utvikle eget nettverk, men kanskje også for å bli inspirert! Vi ser frem til din påmelding.
Velkommen!

GI BESKJED TIL DINE KOLLEGAER OM KONGRESSEN. TAKK!

Faktaark som pdf:  TRYKK HER (Kommer)

Målgruppe:
Kongressen er en arena for alle som arbeider innen onkologi- og palliasjonsfeltet, enten direkte ved å arbeide i en kreftavdeling eller ved å møte faglige problemstillinger i kommunehelsetjenesten. Men også innen forskning og undervisning.
Onkologi og til dels palliasjon er store fagfelt som er inndelt i mange organspesifikke spesialiteter. Kongressprogrammet vil derfor gi hver enkelt selv et grunnlag til å mene om kongressen er faglig viktige og interessant. Vi synes derfor det er vanskelig å peke på spesielle målgrupper framfor andre. Men vi tror og håper at kongressen vil gi et verdifullt faglig tilskudd til allmennleger, til ulike typer av kreft- og smertelindrende team, til kreftsykepleiere, kreftkoordinatorer og kommuneleger i kommunehelsetjenesten og til ansatte i kommunenes omsorgstjenester. Vi tror også at mange profesjonsarbeidere innen spesialisthelsetjenesten vil ha utbytte av kongressen; ansatte ved onkologisk avdeling, ved palliativ avdeling, ved medisinske- og kirurgiske sengeavdelinger, men også ansatte ved de mange spesialavdelingene.

Tid: 10. – 12. juni 2024

Sted: Oslo/Fornebu, Quality Hotel Expo

Les mer om konferansestedet: TRYKK HER   

Deltakeravgift: Nkr. 4.500,- (Gjelder påmeldinger innen 20. mars)
Deltakeravgiften inkluderer lunsj og kaffe/te alle dager, dokumentasjon/E-bok med sammendrag og presentasjoner og evt. annet materiell.

Overnatting på Quality Hotel Expo:
Enkelt rom m/ frokost:   Nkr. 1.775,-
Dobbelt rom m/ frokost  Nkr.  1.300,- per person

Se påmeldingsskjema:
1 = Quality Hotel Expo, kun tilbud om dette hotellet
Du kan lese mer om hotellet her (samme som konferansested)

Middag:
1 = søndag,  9. juni  Nkr. 580,-
2 retters middag

2 = mandag, 10. juni  Nkr.650,-
Tapas og Blues, konsert med Spellemannsprisvinner Daniel Eriksen

3= tirsdag, 11. juni   Nkr. 990,-
3 retters middag, inkl. 1 glass musserende, hvit + rød

Påmeldingsfrist: 22. april

Påmelding:
Benytt vår elektroniske påmeldingsslipp. Du vil få en umiddelbar elektronisk bekreftelse, som kun er bekreftelse på at du har sendt din påmelding. Den offisielle bekreftelsen kommer så snart vi har nok påmeldte til arrangementet, senest ved påmeldingsfristen. Ikke kjøp flybilletter før du har fått endelig bekreftelse fra oss. Ring oss gjerne for å sjekke ut hvis du begynner å bli utålmodig. Vårt telefonnummer er 23 11 45 00 eller 90 16 30 16.

Innbetaling og bekreftelse:
Gi oss eksakt opplysning hvor vi skal sende faktura. Oppgi helst organisasjonsnummer.
Bekreftelse, faktura og kortfattet informasjon sendes pr mail.
Bekreftelse sendes fra oss hver fredag/lørdag etter 5. april

Avbestilling:
Du kan avbestille din påmelding når som helst eller overlate plassen til en arbeidskollega. Send din avbestilling eller endring på mail; post@fagligforum.no
Vær imidlertid oppmerksom på følgende avbestillingsgebyr (gjelder ikke når en arbeidskollega deltar i stedet);
= 30 dager >= 15 dager; kr. 400,-
= 14 dager   >=7 dager;  kr. 1.200,-
= 7 dager  <= 5 dager;  kr. 1700,-
< = 4 dager eller ikke fremmøte; ingen refusjon.
I tillegg eventuelle hotellkostnader og bestilte billetter

Elektronisk dokumentasjon:
Vi vil utarbeid et eget nettsted for kongressen, som vil bli oppdatert fram til 10. juni. Nettstedet er passordbeskyttet.
Her vil du bl.a. få tilgang til presentasjonene straks vi får bearbeidet disse for e-boka, men også bekreftelse på dine bestillinger, hotellinformasjon, mm.
Etter kongressen kan du også printe ut ditt eget deltakerbevis, eller anmode oss om å sende et dedikert bevis til deg.
Minst tre dager før arrangementet vil du få tilsendt første versjon av e-boka med bl.a. sammendrag av presentasjonene.

Forbehold:
Kongressen vil bli gjennomført forutsatt nok påmeldte. Kjøp derfor ikke billett før du får en endelig bekreftelse fra Faglig Forum om at det er nok påmeldte.

Prioritet:
Ved overtegning prioriteres påmeldingene i mottatt rekkefølge.

Billettbestilling:
Tog, ferge- eller flybilletter kan bestilles gjennom Berg Hansen reisebyrå på Jessheim. De vil fremskaffe de billigste billettene til deg.
Telefon: + 47 63 94 27 80 Telefaks: + 47 63 97 34 91
Epost: jessheim@berg-hansen.no

Rutetider
Her finner du noen mulige transportører og rutetider til Faglig Forum arrangement;

TRYKK HER  SAS
TRYKK HER  WIDERØE
TRYKK HER  NORWEGIAN
TRYKK HER  VY
TRYKK HER  Flybussen
TRYKK HER  Norgesbuss
TRYKK HER  Ruter

Deltakerbevis:
Alle deltakere får godkjent deltakerbevis med påført antall timer. Deltakerbeviset henter du fra kongressens egne nettside etter gjennomført kongress.

Elektronisk dokumentasjon
Alle deltakere vil få oppgitt en egen nettadresse, brukernavn og passord ved oppstart av kongressen.
Som deltaker vil du motta en E-bok noen dager før konferansen, hvor du finner all aktuell informasjon, lenker til aktuelle dokument og litteratur, mm. Etter konferansen vil du motta E-boka fullt oppdatert med alt som ble presentert under konferansen!

Virtuell utstilling: åpner 2. mai

Send inn abstract til en av parallellsesjonene
Send inn en poster til posterutstillingen

Vi anmoder alle interesserte om å delta med et innlegg i parallellsesjonene eller med et poster/plakatbidrag i den faglige utstillingen. Vi vet det foregår mye utviklingsarbeid innen fagfeltet. Ikke nøl med å foreslå at nettopp ditt prosjekt eller utviklingsarbeid bør presenteres.
Alle som deltar i kongressen med et innlegg i parallellsesjonene, skal sende inn et kort sammendrag av innlegget. Sammendraget skal ikke overstige en maskinskrevet A4 side eller 250 ord. Et innlegg skal i utgangspunktet ikke vare lenger enn 20 minutter, men dette er avhengig av hvor mange som skal prestere et innlegg i den enkelte sesjon. Dersom ditt innlegg krever mer enn 20 minutter, ber vi om at du anmerker dette spesielt.
Alle som presenterer innlegg, dog kun en person per innlegg, vil få refundert kr. 500,-. Det forutsettes at kongresskomiteen har godkjent innlegget, og at det er innsendt sammendrag innen fastsatte frister.

Et poster/plakatbidrag består av en eller flere plakater med tekst, tegninger, illustrasjoner og eventuelt bilde. Alle poster/plakatbidrag vil bli hengt opp i et eget lokale eller i et eget område, og det er forventet at de som henger opp en poster, også er tilgjengelig for diskusjon med de som besøker utstillingen i den avsatte tiden. Dersom du har skrevet en artikkel, levert inn en hovedoppgave eller utført annet vitenskapelig arbeid som kan egne seg som tema eller bidrag i en rundbordskonferanse, ber vi deg ta kontakt med kongresskomitéens sekretær, Jan Bølstad i telefon + 47 90 16 30 16.

Vi ønsker ditt bidrag som e-post i word-format. Kongressens e-post adresse:
post@fagligforum.no  Bekreftelse på innsendt materiale vil bli formidlet senest to uker etter at vi har mottatt dette. Dersom du ikke har mottatt noen bekreftelse, ber vi deg ta kontakt med Faglig Forum. Alle innsendte bidrag vil bli gjennomgått av kongresskomitéen. Frist for påmelding til abstract er satt til
1. 5. april. Sammendraget bør vi ha innen 10. mai. Bekreftelse om godkjent innlegg vil være sendt fra komitéen senest 22. mai 2024.

Kongressen arrangeres av Faglig Forum for helse- og sosialtjenesten.
Faglig Forum A/S er teknisk arrangør eller såkalt PCO.
Kongressen har følgende samarbeidspartnere; Fransiskushjelpen, Kreftkompasset og flere vi nå arbeider med for å bli knyttet nærmere til kongressen.

Trenger du hjelp til å planlegge, organisere og gjennomføre kurs eller konferanser, kan du kontakte Faglig Forum i telefon 23 11 45 00 eller sende en mail til post@fagligforum.no

Personvern
Vi har utarbeidet er personvernerklæring som inneholder informasjon om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos Faglig Forum, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Vi oppbevarer dine personopplysningene som du gir oss gjennom innsendt påmeldingsskjema eller via epost eller telefon. Denne informasjonen er navn, tittel, arbeidssted, adresse, e-postadresse og mobilnummer. I tillegg informasjon om hotellbestilling, middagsbestilling og evt. annet. Ingen andre vil få tilgang til denne informasjonen. Du kan når som helst be om å bli slettet fra våre lister.
Du kan lese vår personvernerklæring; TRYKK HER

 

PROGRAM

Mandag, 10. juni  
PLENUMSESJON 1; Kl. 11:00 – 16:15

Kl. 09:00 – 10:40
Registrering

Utstilling
Kaffe/Te
SoftIce
PopCorn

Kl. 10:45 – 11:00
Åpning av kongressen
Politiske initiativ for å videreutvikle kreftomsorgen,
v/ statsråd NN, Helse- og omsorgsdepartementet

Kl. 11:00 – 11:30
En mer persontilpasset kreftomsorg – kreftfeltet i endring,
v/ generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross; Kreftforeningen

Kl. 11:30 – 12:00
Nyheter fra kreftregistret – Hva har skjedd siden forrige kongress?
Epidemiologisk tilstandsrapport,
v/ direktør Giske Ursin, Kreftregistret

Kl. 12:00 – 12:20
Utstilling

Kl. 12:20 – 13:30
Lunsj

Kl. 13:30 – 14:00
Effekt av trening på bivirkninger og seneffekter etter kreftbehandling
v/ forsker Tormod Skogstad Nilsen, Norges Idrettshøgskole, Institutt for fysisk prestasjonsevne

Kl. 14:00 – 14:30
Etikk og etisk refleksjon i kreftomsorgen
v/ kreftsykepleier og leder Tanja Yvonne Alme, Sula kommune og Kreftsykepleierne i NSF

Kl. 14:30 – 14:50
Utstilling
Kaffe-Te.
SoftIce eller PopCorn

Kl. 14:50 – 16:15

Hvordan gi dårlige nyheter?
v/ Bård Fossli Jensen, barnelege, ph.d. medisinsk kommunikasjon, Somsagt AS

Kl. 16:15 – 16:45
Utstilling
Kaffe-Te.
SoftIce eller PopCorn


KONGRESSEMINAR 1 – 4; Kl. 16:45 – 18:15

KS-1     Kommunikasjon
Kommunikasjon for viderekommende,
v/ Bård Fossli Jensen, barnelege, ph.d. medisinsk kommunikasjon, Somsagt AS 

KS-2     Kvinnehelse
x) Østrogentilskudd og kreft,
v/ post.doc PhD Mie Linnea Jareid, Kreftklinikken, Institutt for kreftforskning, Oslo universitetssykehus HF

x) Program kommer
x) Program kommer 

KS-3     Ernæring
Program kommer
v/ professor NN
v/ klinisk ernæringsfysiolog Kristine Nordkvelle, Lovisenberg Lindring og Livshjelp
og bydel Sagene, Oslo kommune 

KS-4    Kreftomsorg i kommunehelsetjenesten
Kommunens ansvar og oppgaver innen kreftomsorg og palliasjon
Arbeidsoppgaver og prioritering
Oppfølging
v/ kreftsykepleier og leder Tanja Yvonne Alme, Sula kommune og Kreftsykepleierne i NSF

 

Kl. 20:15 – 23:30
Tapas og Blues

v/ spellemannprisvinner Daniel Eriksen

Tirsdag, 11. juni  
PARALLELLSESJONER A – B – C
Kl. 09:00 – 12:00 

Kl. 09:00 – 10:00   PARALLELLSESJON A
A-1                  Kommunehelsetjenesten
A-1-1:     
Kreftkoordinator i kommunen – best praksis. Pakkeforløp hjem, -erfaringer og refleksjon,
v/ kreftkoordinator Anne-Britt Hauge, Bergen kommune

A-2                  Seneffekter

A-3                  Fysisk aktivitet – kreftbehandling

A-4                  Mage-tarmkreft
A-4-1:
Symptomer, typologi, behandling og prognose
v/ NN

A-5                  Åpen post

A-6                  Åpen post

A-7                  Film

Kl. 10:15 – 11:15   PARALLELLSESJON B
B-1                  Moderne kreftbehandling    

B-2                  Brukermedvirkning – Pårørende

B-3                  Palliasjon i hjemmetjenestene
C-3-1:
En tjeneste – Ulike brukere. Hvordan gi god palliativ omsorg til hjemmeboende?
v/ leder Anne Kristine Sørvald Espegren, Fransiskushjelpen

B-4                  Huslegen som kreftdoktor
B-4-1:
Allmennlegens rolle i møte med kreftsyke                                                                                                            
v/ bydelsoverlege Neelam Sarwar Anjum, bydel Frogner, Oslo kommune

B-5                  Prehabilitering
B-5-1; Prehabiliteringog trening under/etter kreftsykdom
– Hva sier forskning og erfaringer?
– Hvilke tilbud finnes?
– Når blir tilpasset trening en del av standard kreftbehandling?
v/ daglig leder Helle Aanesen, Aktiv mot kreft

B-6                  Åpen post

B-7                  Film
 

Kl. 11:30 – 12:15   PARALLELLSESJON C
C-1                  Ventesorg

C-2                   Fremmedkultur og kreftbehandling
C-2-1:
Samarbeidet mellom spesialisthelsetjenesten og kommunen rundt hjemmeboende flerkulturelle pasienter i livets siste fase,
v/ kreftkoordinator Liv Inger Myrbostad Stokvold, bydel Gamle Oslo, Oslo kommune og palliativ sykepleier Liv Fuglum Sætre, Lovisenberg Lindring og Livshjelp

C
-3                  Palliasjon i hjemmetjenestene
C-3-1;
En tjeneste – Ulike brukere. Hvordan gi god palliativ omsorg til hjemmeboende?
v/ leder Anne Kristine Sørvald Espegren, Fransiskushjelpen

C-4                  Teknologi og kreftbehandling
C-4-1;
Nettbasert e-PRO-verktøy for oppfølging av kreftpasienter som får behandling med blant
annet immunterapi, cellegift eller andre målrettede behandlinger. Resultater og erfaringer.
v/ kreftsykepleier/enhetsleder Trine Snoen, Nordlandssykehuset HF

C-5                  Åpen post

C-6                  Film


PLENUMSESJON 2; Kl. 13:45 – 18:00

Kl. 12:15 – 13:15
Lunsj

Kl. 13:15 – 13:45
Utstilling
Kaffe-Te.
SoftIce eller PopCorn

TEMA; KREFT OG SAMFUNN
Kl. 13:15 – 14:15
Flere pasienter – færre hender   Flere muligheter – mindre ressurser. Vi må begynne å snakke om hva vi IKKE skal gjøre!
v/ avd. overlege Daniel Heinrich, Kreftavdelingen og Senter for lindrende behandling, Divisjon Gjøvik/Lillehammer, Sykehuset Innlandet HF, divisjon Gjøvik / Lillehammer, seksjonsleder ved klinisk forskningsenhet, samme sted og leder for Norsk Onkologisk Forening (Dnlf)

Kl. 14:15 – 14:30
Rett til forsvarlig helsehjelp, men ikke den behandlingen som virker? Hvordan ivareta pasientens rett til forsvarlig helsehjelp etter en individuell vurdering, når innføring av nye medisiner og metoder besluttes på gruppenivå?
v/ advokat Marius S. Lindberg, Kreftforeningen

Kl. 14:30 – 14:45
Rett til behandling, uansett kostnad?  Innspill, refleksjon og synspunkter,
v/ professor emeritus Aslak Syse, Institutt for offentlig rett, UiO

Kl. 14:45 – 15:15
Økonomiske betraktinger; kost-nytte, kostnadsrefleksjon og konsekvensanalyse,
v/ professor Hans Olav Melberg, Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske universitet

Kl. 15:15 – 15:45
Konsensus eller ikke?
Innledning ved leder av Stortingets helse- og omsorgskomite, Tone Wilhelmsen Trøen, (H)
Samtale mellom Daniel Heinrich, Marius S. Lindberg, Aslak Syse, Hans Olav Melberg og NN

Kl. 15:45 – 16:15
Utstilling
Kaffe-Te.
SoftIce eller PopCorn

TEMA; KREFT OG FAG
Kl. 16:15 – 16:45
Tittel kommer
v/ avd. sjef Andreas Stensvold, kreftavdelingen, Sykehuset Østfold HF

Kl. 16:45 – 17:15
Lungekreft – siste nytt innen forskning og behandling,
v/ professor og avd. overlege Odd Terje Brustugun, Seksjon for kreftbehandling, Drammen sykehus, Vestre Viken HF og Universitetet i Oslo

Kl. 17:15 – 17:45
State of the Art – Ernæring og kreftpasienter,
v/ professor Rune Blomhoff, Avd. for ernæringsvit. UiO og komitéleder for Nordic Nutrition Recommendations 2023

Kl. 17:45 – 18:15
Kvalitetsforbedring i stråleterapi med protoner. Den nasjonale protonsatsing med behandlingsoppstart fra
v/
leder for det nasjonale virksomhetsprosjektet for protonterapi, prof. dr.med. emeritus Olav Mella

Onsdag, 12. juni  
PLENUMSESJON 3; Kl. 09:00 – 13:30

Kl. 09:00 – 09:30
Kan peniskreft behandles?
v/ overlege Andreas Hopland, Avdeling for urologi, Klinikk for kirurgi,
inflammasjonsmedisin og transplantasjon (KIT), Oslo universitetssykehus

Kl. 09:30 – 10:00
Nasjonale kreftscreeningsprogram. Resultater, konsekvenser og videre utvikling,
v/ seniorrådgiver Trude Andreassen, Helsedirektoratet

Kl. 10:00 – 10:30
Utstilling
Kaffe-Te.
SoftIce eller PopCorn

Kl. 10:30 – 11:15
Moderne behandling av brystkreft
v/ NN

Kl. 11:15 – 11:45
Behandling av prostatakreft,
v/ professor Torgrim Tandstad, St. Olavs Hospital HF

Kl. 11:45 – 12:15
Brukerorganisasjonenes rolle i oppfølgingen etter kreftbehandling,
v/ leder Charlotte Borge-Andersen, Pancreas KreftNettverk Norge

Kl. 12:15 – 12:30
Trekning av premier

Kl. 12:30 – 13:00
Tiden etter kreft. Hvordan komme tilbake til arbeid.
v/ leder og kreftsykepleier Charlott (Lotta) Maria Rosenqvist Våde,
Kreftkompasset

Kl. 13:00 – 13:30
Nytt fra ASCO. Fremtiden gir oss muligheter,
v/ onkolog Marius Normann, Kreftklinikken

Kl. 13:30
Brunch

1Firma informasjon
2Deltakere
3Annen info - Send
Navn på evt. person som skal anvise faktura
Hvis du vet dette-Fyll inn

Share This Post, Choose Your Platform!