Laster Arrangementer

Vi er glade for å invitere til den aller første Nordiske kongressen med fokus på Friheds- Mestrings- og Velferdsteknologi. Vi har lagt stor vekt på et spennende, inkluderende og oppdatert program, og vi vil også vektlegge presentasjon av nye og oppdaterte teknologiske løsninger.

Kongressen tar sikte på å fokusere på status i de Nordiske land, og ikke minst utveksle erfaringer mellom land og kommuner. Mye er likt i Norden, men mye er også svært ulikt. Hvorfor det? I Danmark utvikles det ny teknologi som tas i bruk i danske kommuner, og som ennå ikke er kjent i de øvrige nordiske landene. Det samme gjelder i Norge, Sverige, Finland og Island. Kongressen vil derfor være en stor mulighet til å utveksle erfaringer og kunnskap på tvers av landegrenser. Gode faglige erfaringer, riktige valg, fornuftig implementering og viktige evalueringsmetoder er nyttige kunnskaper å kjenne til.

Vi har invitert inn sentrale forelesere i Norden, og vi synes programmet speiler status for Norden. I sum betyr dette at vi skal ha gode og sentrale forelesere, interesserte deltakere og utstillere med nye teknologiske løsninger. Vi ønsker å skape en interessant arena både for utstillere og deltakere, og denne møteplassen skal forplikte begge parter til å vise interesse og nysgjerrighet for hverandre.

Vi inviterer til parallellsesjoner og posterutstilling. Se nedenfor. Vi ønsker å motta forslag til presentasjoner i parallellsesjonene, -både forskningsbaserte eller erfaringsbaserte.

Kongressen gir plass til dialog og debatt, strategi- og perspektivtenkning og erfaringsutveksling. Videre fokuseres det på trender og utfordringer, og den innovasjon som er nødvendig i morgendagens nordiske kommuner.

Vi ser på kongressen som den naturlige møteplass for alle som er involvert i utviklingen av velferdsteknologi, for å få ny kunnskap, får å utvikle eget nettverk, men kanskje også for å bli inspirert!
Velkommen!

GI BESKJED TIL DINE KOLLEGAER OM DETTE KURSET. TAKK!

Faktaark som pdf: TRYKK HER  (kommer)

Målgruppe:
Alle som arbeider med frihets-, mestrings- og velferdsteknologi; utvikling, installering, implementering, administrasjon, evaluering, utvelgelse, oppfølging, mm

Tid: 4. – 6. februar 2019

Sted: Oslo/Fornebu, Quality Hotel Expo

Les mer om konferansestedet: TRYKK HER   

Deltakeravgift: Nkr. 4.550,-
Deltakeravgiften inkluderer lunsj og kaffe/te alle dager, dokumentasjon og evt. annet materiell.

Overnatting på Quality Hotel Expo:
Enkelt rom m/ frokost:   Nkr. 1.480,-
Dobbelt rom m/ frokost  Nkr.  1.025,-

Se påmeldingsskjema:
1 = Quality Hotel Expo, kun tilbud om dette hotellet
Du kan lese mer om hotellet her (samme som konferansested)

Middag:
1 = søndag,  3. februar  Nkr. 390,-
2 retters middag

2 = mandag, 4. februar  Nkr. 480,-
3 retters middag

3= tirsdag, 5. februar   Nkr. 820,-
3 retters middag, inkl. 1 glass musserende, hvit + rød

Påmeldingsfrist: 13. desember 2018

Påmelding:
Benytt vår elektroniske påmeldingsslipp. Du vil få en umiddelbar elektronisk bekreftelse, som kun er bekreftelse på at du har sendt din påmelding. Den offisielle bekreftelsen kommer så snart vi har nok påmeldte til arrangementet, senest ved påmeldingsfristen. Ikke kjøp billetter før du har fått endelig bekreftelse fra oss. Ring oss gjerne for å sjekke ut hvis du begynner å bli utålmodig. Vårt telefonnummer er 23 11 45 00 eller 90 16 30 16.

Innbetaling og bekreftelse:
Faktura og kortfattet informasjon sendes pr mail eller post.
Bekreftelse oversendes fortløpende hver fredag på mail, første gang etter påmeldingsfristens utløp.
Ønsker du å betale i år? Gi oss beskjed!

Kjøp aldri billetter o.l. før du får en dedikert bekreftelse fra oss! 

Avbestilling:
Du kan avbestille din påmelding når som helst eller overlate plassen til en arbeidskollega. Vær imidlertid oppmerksom på følgende avbestillingsgebyr (gjelder ikke når en arbeidskollega deltar i stedet;
= 21 dager >= 10 dager; kr. 400,-
= 9 dager   >= 5 dager;   kr. 700,-
= 4 dager   >= 2 dager;   kr. 1000,-
< = 2 dager eller ikke fremmøte; ingen refusjon.
I tillegg eventuelle hotellkostnader og bestilte billetter

Elektronisk dokumentasjon:
Alle deltakere får direkte tilgang til presentasjonene i «sann-tid» på sin laptop, nettbrett, smarttelefon eller annet elektronisk medium. Minst en dag før arrangementet vil du få tilsendt egen nettadresse med brukernavn og passord. Her finner du program, deltakerliste, deltakerbevis og annen relevant informasjon.

Forbehold:
Kongressen vil bli gjennomført forutsatt nok påmeldte. Kjøp derfor ikke billett før du får en endelig bekreftelse fra Faglig Forum.

Prioritet:
Ved overtegning prioriteres påmeldingene i mottatt rekkefølge.

Billettbestilling:
Tog, ferge- eller flybilletter kan bestilles gjennom Berg Hansen reisebyrå på Jessheim. De vil fremskaffe de billigste billettene til deg.
Telefon: + 47 63 94 27 80 Telefaks: + 47 63 97 34 91
Epost: jessheim@berg-hansen.no

Rutetider
Her finner du noen mulige transportører og rutetider til Faglig Forum arrangement;

TRYKK HER  SAS
TRYKK HER  WIDERØE
TRYKK HER  NORWEGIAN
TRYKK HER  NSB

Deltakerbevis:
Alle deltakere får godkjent deltakerbevis med påført antall timer

Elektronisk dokumentasjon
Alle deltakere vil få oppgitt en egen nettadresse, brukernavn og passord ved oppstart av konferansen. Her vil du i sanntid kunne følge forelesernes presentasjon på eget nettbrett (med forbehold for noen presentasjoner).
Som deltaker vil du motta en E-bok noen dager før konferansen, hvor du finner all aktuell informasjon, lenker til aktuelle dokument og litteratur, mm. Etter konferansen vil du motta E-boka fullt oppdatert med alt som ble presentert under konferansen!

Virtuell utstilling: åpner 1.desemberi 2018

Send inn poster og/eller abstracts
Vi anmoder alle interesserte om å delta med et innlegg i parallellsesjonene eller med et poster/plakatbidrag i den faglige utstillingen. Vi vet det foregår mye utviklingsarbeid innen hele oppvekstfeltet. Ikke nøl med å foreslå at nettopp ditt prosjekt eller utviklingsarbeid bør presenteres.
Alle som deltar i kongressen med et innlegg i parallellsesjonene, skal sende inn et kort sammendrag av innlegget. Sammendraget skal ikke overstige en maskinskrevet A4 side eller 250 ord. Et innlegg skal i utgangspunktet ikke vare lenger enn 20 minutter, men dette er avhengig av hvor mange som skal prestere et innlegg i den enkelte sesjon. Dersom ditt innlegg krever mer enn 20 minutter, ber vi om at du anmerker dette spesielt.
Alle som presenterer innlegg, dog kun en per innlegg, vil få refundert kr. 500,-. Det forutsettes at kongresskomiteen har godkjent innlegget, og at det er innsendt sammendrag innen fastsatte frister.

Et poster/plakatbidrag består av en eller flere plakater med tekst, tegninger, illustrasjoner og eventuelt bilde. Alle poster/plakatbidrag vil bli hengt opp i et eget lokale, og det er forventet at de som henger opp en poster, også er tilgjengelig for diskusjon med de som besøker utstillingen i den avsatte tiden. Dersom du har skrevet en artikkel, levert inn en hovedoppgave eller utført annet vitenskapelig arbeid som kan egne seg som tema eller bidrag i en rundbordskonferanse, ber vi deg ta kontakt med kongresskomitéens sekretær, Jan Bølstad i telefon + 47 90 16 30 16.

Vi ønsker ditt bidrag som e-post i word-format. Kongressens e-postadresse: post@fagligforum.no Bekreftelse på innsendt materiale vil bli formidlet senest to uker etter at vi har mottatt dette. Dersom du ikke har mottatt noen bekreftelse, ber vi deg ta kontakt med Faglig Forum. Alle innsendte bidrag vil bli gjennomgått av kongresskomitéen. Frist for innsending av abstract er satt til 15. desember 2018. Bekreftelse om godkjent innlegg vil være sendt fra komitéen senest 31. desember 2018

Personvern
Vi har utarbeidet er personvernerklæring som inneholder informasjon om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos Faglig Forum, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Vi oppbevarer dine personopplysningene som du gir oss gjennom innsendt påmeldingsskjema eller via epost eller telefon. Denne informasjonen er navn, tittel, arbeidssted, adresse, e-postadresse og mobilnummer. I tillegg informasjon om hotellbestilling, middagsbestilling og evt. annet. Ingen andre vil få tilgang til denne informasjonen. Du kan når som helst be om å bli slettet fra våre lister.
Du kan lese vår personvernerklæring; TRYKK HER

 

Mandag, 4. februar

Kl. 09:00 – 10:30       
Registrering – Kaffe/Te
Utstilling

Kl. 10:30 – 10:45
Åpning
Velkommen til Nordic Welfare Techno i Bærum kommune
v/ ordfører Lisbeth Hammer Krog, Bærum kommune

Kl. 10:45 – 11:15
Teknologi og politikk – om å tilrettelegge for utvikling
v/ statssekretær Line Miriam Sandberg, Helse- og omsorgsdepartementet

Kl. 11:15 – 12:00 
Status of the Nordic art of welfare technology
v/ prosjektleder Bengt Andersson, Nordisk Ministerråd, Nordic Welfare Centre

Kl. 12:00 – 13:15
Lunsj

Kl. 12:45 – 13:30
Utstilling og demonstrasjon av velferdsteknologisk utstyr

Kl. 13:30 – 14:15   
Nasjonal sikkerhet foran lokal tilpasning
Kan velferdsteknologi true vår nasjonale sikkerhet?
v/ leder for kybersikkerhet Hans Christian Pretorius, Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)

Kl. 14:15 – 15:00
Digitalisering i Danmark. Erfaringer og perspektiver,
v/ NN

Kl. 15:00 – 15:30
Kaffe/Te/SoftIce
Utstilling av velferdsteknologisk utstyr

Kl. 15:30 – 16:00
Utvelgelse, implementering og drift av velferdsteknologi i Aarhus kommune
v/ velfærdsteknologichef/ head of health and assisted living technologies Ivan Kjær Lauridsen, Aarhus kommune

Kl. 16:00 – 16:30
Utvelgelse, implementering og drift av velferdsteknologi i 6 samarbeidende kommuner i Værnesregionen (Midt-Norge)
v/ rådgiver Solrunn Hårstad, Værnesregionen

Kl. 16:30 – 17:00
Utvelgelse, testing og implementering av velferdsteknologi i København kommune
v/ afdelingsleder for Afdeling for Velfærdsinnovation, Monica Andersen, Københavns kommune

Kl. 17:00 – 17:15
Kaffe/Te/SoftIce

Seminarsesjon,  kl. 17:15 – 18:30

Seminar 1   
Hvordan drifte en velferdsteknologiorganisasjon
v/ velfærdsteknologichef/ head of health and assisted living technologies Ivan Kjær Lauridsen, Aarhus kommune

Seminar 2   
Hvordan samarbeide på tvers av kommunegrenser om anskaffelser, kunnskapsutvikling og drift,
v/ rådgiver Solrunn Hårstad, Værnesregionen

Seminar 3   
Hverdagseksempler på udvælgelse, test og implementering af velfærdsteknologi i Københavns Kommune,
v/ specialkonsulent Thit Fredens og projektleder Maria Trangbæk Ahrensburg, Københavns kommune, Afdeling for Velfærdsinnovation

Seminar 4
Fra problemfokus til mulighedsfokus. Hvorfor Varde kommune skiftet overordnet fokus fra pilot-afprøvninger og indkøb af specifikke teknologier der addresserer konkrete problemer, til fokus på at kunne tilbyde en bred vifte af teknologier og samarbejde med flere relevante leverandører der tilbyder produkter og løsninger der skaber muligheder på basis af en kompetent og meningsfuld efterspørgsel fra såvel organisationen som borgere,
v/ konsulent Ole Aasmoe, Varde kommune

Seminar 5
Å være «totalleverandør» eller bare leverandør. Vi inviterer leverandører til å presentere en teknologi, og begrunne med hvorfor «min» teknologi bør velges. Innlegg a inntil 15 minutter
17:15-17:30 Motitech v/ Roald Kvam
17:30-17:45
Utvelgelse foretas 13. desember
17:45-18:00
Utvelgelse foretas 13. desember
18:00-18:15
Utvelgelse foretas 13. desember
18:15-18:30
Utvelgelse foretas 13. desember

Kl. 20:30
Middag

 

Tirsdag, 5. februar

PARALLELLSESJON Kl. 09:00 – 12:30

Parallell A
Kl. 09:00 – 10:00

A-1         Gevinstrealisering

A-2         Det moderne sykehjem/plejehjem

 A-3        Forskning og utviklingsarbeid

A-4         Sporings-lokaliseringsteknologiske løsninger 

A-5         Brukermedvirkning
A-5-1       Her er min plan – borgerens mål i deres egen app,
                v/ representant fra København kommune, Socialforvaltningen

A-6         Samarbeidsprosjekter
Eksempel på et tværkommunalt samarbejde mellem 9 kommuner om udvikling, afprøvning
og indkøb af en helhedsløsningsløsning til håndtering af medicin hos borgere i eget hjem.
Helhedsløsningen håndterer hele leveringskæden af medicin fra apotek over indtagelse til
opfølgning på manglende indtagelse.
Totalløsning til Intelligent Medicinhåndtering (TIM). Innovativ medicinhåndtering fra
ordination til indtag,
v/ projektleder, digitalisering og velfærdsteknologi Lars Holt Kristensen, Hjørring kommune

A-7         Prosjekt fra Sverige

Parallell B
Kl. 10:15 – 11:15

B-1         Elektroniske dørlåser

B-2         Digitale trygghetsalarmer

B-3         Digitalt tilsyn

B-4         Elektronisk medisineringsstøtte

B-5         Åpen post

B-6         Publikumsprosjekter
Atri-x er en visningsarena for velferdsteknologi. Her vil pårørende og brukere ha mulighet til
å prøve ut og oppdage nye hjelpemidler som vil gjøre hverdagen enklere.  Innbyggerne våre
får kjennskap til nyttige verktøy og hjelpemidler som kan gi dem økt frihet, omsorg, trygghet,
rehabilitering, aktivitet, fellesskap og kommunikasjon.
v/ prosjektleder Jeppe Skjønberg, Bærum kommune

B-7         Prosjekt fra Finland

Kl. 11:15 – 12:00
Kaffe/Te
Utstilling

Parallell C
Kl. 12:00 – 13:00

C-1         Fritidsteknologi

C-2         Forløpsstøtte
C-2-1     Borgerens personlige støtte til misbrugsforløp. Hvordan benytte en app til oppfølging og støtte?
v/ representant fra København kommune, Socialforvaltningen

C-3         Samarbeidsprosjekt

C-4         Fall- og fallforebyggende hjelpemidler

C-5         Åpen post

C-6         Forskning – Utvikling – Innovasjon   
All Age Hub – En samverkansplattform för forskning, utveckling och innovation som främjar
tillgängliga boendemiljöer och välfärdstekniktjänster så att människor oavsett
funktionsvariation och ålder kan leva självständiga och trygga liv.
Et samvirke mellom 12 Gøteborg-region kommuner;  Ale, Alingsås, Göteborg, Härryda, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö.
v/ project manager Anna Manhem Laurin, AllAgeHub

C-7       Prosjekt fra Island

13:00 – 14:30
Lunsj

Kl. 14:30 – 15:00   
Ny forskning viser; Kunnskapsoppsummering – Velferdsteknologi i Norden,
v/ Seniorrådgiver Undine Knarvik, Nasjonalt senter for e-helseforskning, RHF Helse Nord

Kl. 15:00 – 15:30   
«Offentlig sektor måste bli riktigt smart på insidan för att kunna erbjuda bra tjänster på utsidan»,
v/ Sveriges första digitaliseringschef, CDO, Åsa Zetterberg, Bostads- och digitaliseringsavd, Näringsdepartementet

Kl. 15:30 – 16:00   
Målsetting og perspektiv for Nasjonalt velferdsteknologiprogram i Norge,
v/ programleder Thor Steffensen, Dir. for e-helse, Nasjonalt velferdsteknologiprogram

Kl. 16:00 – 16:45
Kaffe/Te – Utstilling

Kl. 16:45 – 17:15   
Kompetanseutvikling – Kompetanseutviklingsprogram – Opplæring av ansatte og brukere,
v/ prosjektleder Cecilie Høegh Langvad, Aarhus kommune, Undervisningscenter for Velfærdsteknologi

Kl. 17:15 – 17:45   
Effektiv ruteplanlegging for hjemmetjenestene med ny teknologi. Resultater fra «et forskning i praksis»-prosjekt. Status og tanker om implementeringsfasen,
v/ enhetsleder Kjersti Norheim, Horten kommune


Kl. 20:15
Festmiddag – Konsert


Onsdag, 6. februar

Kl. 09:00 – 09:45
Robotene kommer! Hva kan vi forvente i fremtiden fra robotteknologien?
v/ PhD, Senior scientist Magnus Bjerkeng, SINTEF

Kl. 09:45 – 10:15
Hvordan matcher man borger og teknologi innen socialforvaltningen?
v/ spesialkonsulent Cecilie Bisgaard-Nøhr, Enheden for velfærdsteknologi, Socialforvaltningen, København kommune

Kl. 10:15 – 11:00
Utstilling
Utsjekking

Kl. 11:00 – 11:30
Å utvikle et nytt produkt. Samarbeid mellom privat og offentlig
Utvikling av digital treningsteknologi,
v/ utviklingskonsulent Astrid Bjerg Caspersen, Gladsaxe kommune

Kl. 11:30 – 12:00
Rehabilitering i et teknologisk perspektiv. Bruk av spillteknologi – en morsom form for trening!
v/ spesialergoterapeut Truls Johansen, Sunnaas sykehus HF

Kl. 12:00 – 12:30
At understøtte udvikling og implementering af sundheds- og velfærdsteknologiske løsninger
Hvordan skabe et produktivt og innovativt udviklingsmiljø,
v/ prosjektsjef Gunhild Sander Garsdal, Væksthus Hovedstadsregionen

Kl. 12:30 – 13:00
Politisk beslutning og teknologisk utvikling. Et blikk inn i glasskulen,
v/ repr. for regjeringen

Kl. 13:00
Brunch

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

1Firma informasjon
2Deltakere
3Annen info - Send
Navn på evt. person som skal anvise faktura
Hvis du vet dette-Fyll inn

Kongressmedlemmer

Jan Bølstad
Jan BølstadKongressekretær
Jan Bølstad er daglig leder i Faglig Forum. Han har en sammensatt bakgrunn og utdanning fra helse- og sosialområdet.
Gunn Hegdahl
Gunn HegdahlKongressmedlem
Gunn Hegdahl er i dag freelance etter å ha arbeidet i Helseetaten i Oslo kommune