Laster Arrangementer

Mellomledere er selve «limet» i en bedrift, i en kommune, i en avdeling eller enhet. Mellomledelse handler om å implementere ulike strategier og forvalte medarbeidernes ressurser på en optimal måte. Mellomledelse handler om å nå målsettinger med tilgjengelige ressurser. Mellomledelse handler om å legge til rette for et godt arbeidsmiljø. Alt dette samtidig som du som mellomleder skal stå støtt i deg selv, utvise lojalitet, skape tillit og forene toppledelse og medarbeidere – uten at du går deg vill på veien. Det kan være en både givende, spennende, utfordrende, tøff, utakknemlig, heftig og lærerik rolle, som stiller store krav til deg som mellomleder.

I dagens arbeidsmarked innehar i snitt hver fjerde ansatt en lederposisjon.Det blir et svimlende antall ledere i sum – faktisk mer enn 200 000 yrkesaktive i Norge. Det er skrevet mye om toppledelse, men ledelse er mer enn overordnede beslutninger, visjoner, strategi, budsjett og bunnlinjefokus. I bedriftenes hjerte, ikke minst innen helse- og omsorgssektoren (offentlig sektor), finnes mellomlederne. Det er som oftest de som har som oppgave å gjøre toppledelsens beslutninger forståelige for medarbeiderne – beslutninger som ikke blir iverksatt om ikke mellomlederne gjør jobben sin. Det å få med seg medarbeidere i henhold til det som er besluttet, er verken lett eller alltid like populært. Medarbeiderne forventer at mellomlederen ser og imøtekommer deres behov, mens toppledelsen forventer at samme mellomleder er lojal mot bedriftens mål, iverksetter beslutninger og overholder budsjetter. Å utøve god mellomledelse kan være en balansekunst.Vi kan kanskje si; «Mellomledelse – ærlig, ekte og uredigert».

Ønsker du å arbeide innen ledelse eller har du tatt steget over fra medarbeider til leder? Enten du er ny eller erfaren, er det mange utfordringer og krav knyttet til lederrollen. Vi vil i samspill med deg belyse temaer knyttet til mellomledelse, uten at vi sitter med fasiten på hvordan alt skal gjøres. Vi ønsker å dele våre tanker og vår -til tider dyrekjøpte erfaring, fortelle hvordan vi har snublet, reist oss, gått oss vill, men også lyktes.

Dette, kombinert med teori og forskning, er hva vi vil ta for oss:

Hvor mye betyr mellomlederne på ditt arbeidssted?

Hvordan utøves god mellomledelse?

Hva skal til for å iverksette endringer og samtidig lykkes med å ha etfornøyd team, fornøyde kollegaer?

Hvordan skaper en motivasjon og mening i en gruppe med forskjelligemedarbeidere?

For å kunne få svar på hva som konstituerer godt mellomlederskap, vil vi se på begreper som lederprofiler, kompetanse og kunnskap, læringskultur, personlige egenskaper, verdier, holdninger, kommunikasjon, motivasjon, retorikk og samhandling, samt andre aktuelle begreper og områder som påvirker mellomlederrollen. Du vil også gjennom disse dagene få muligheten til å utvikle din egen lederplattform.

Forelesere:

Elaine Bloom

Elaine Bloom  Utdannet pedagog med fordypning i psykologi fra Universitetet i Oslo. Sertifisert NLP Master Coach, og gjennomført kurs på BI i Executive Coaching and teamcoaching. Elaine har solid erfaring fra salgsledelse og prosjektledelse, markedsføring, teambuilding og rekruttering, samt individuell coaching. Hun har også gjennom eget selskap erfaring med ledertrening, endringsledelse og prestasjonsutvikling, i tillegg foreleser hun i temaene mental trening og kommunikasjon, salg og kundebehandling. Elaine er en dyktig formidler som skaper engasjement. Hun er handlekraftig, målorientert og tydelig, som evner å se det beste i andre.

Jørn Berge  Bachelorgrad i Kommunikasjon med mellomfag i Samtidshistorie. Tilleggsutdanning i Nordisk årsenhet og pedagogikk, samt kurs på BI i Executive Coacing og teamcoaching. Solid erfaring fra ledelse, salg og salgsledelse, markedsføring, opplæring og serviceutvikling. Kompetanse innen individuell veiledning og undervisning. I tillegg jobber han som quizvert og fotograf. I Din Utvikling jobber han med omstillingsprosesser i det private næringsliv, samt jobbsøkerkurs. Jørn er gjennomføringsdyktig med stor arbeidskapasitet. Han er resultatorientert og har en genuin interesse for andre mennesker og deres prosesser. Han evner å lede grupper, er helhetstenkende og får fram andres tro på sitt eget potensial.

GI BESKJED TIL DINE KOLLEGAER OM DETTE KURSET!   TAKK

Faktaark som pdf: TRYKK HER  (Kommer)

Målgruppe:
Alle som er mellomledere i offentlig sektor, som ønsker å få kunnskap om ledelse, kommunikasjonsprosesser og samhandling i mindre og større organisasjoner.

Tid: 24. – 25. januar 2019

Sted: Oslo, Felix konferansesenter, Aker Brygge

Les mer om konferansestedet: TRYKK HER  

Deltakeravgift: kr. 3.460,-
Deltakeravgiften inkluderer lunsj, kaffe/te, dokumentasjon og annet materiell.

Hotell: (angi riktig hotellnummer i påmeldingsskjemaet)
1. Carlton Guldsmeden Hotel:

Enkelt rom m/ frokost:   Nkr. 1.480,-
Dobbelt rom m/ frokost  Nkr.  1.025,-

Middag: (angi riktig dag i påmeldingsskjemaet)
Ved dette arrangementet serveres det ikke felles middag

Du kan lese mer om hotellet ved å TRYKKE HER

Påmeldingsfrist: 24. desember (Betale i år eller i januar?)

Påmelding:
Benytt vår elektroniske påmeldingsslipp. Du vil få en umiddelbar elektronisk bekreftelse, som kun er bekreftelse på at du har sendt din påmelding. Den offisielle bekreftelsen kommer så snart vi har nok påmeldte til arrangementet, senest ved påmeldingsfristen. Ikke kjøp billetter før du har fått endelig bekreftelse fra oss. Ring oss gjerne for å sjekke ut hvis du begynner å bli utålmodig. Vårt telefonnummer er 23 11 45 00 eller 90 16 30 16.

Innbetaling og bekreftelse:
Faktura og kortfattet informasjon sendes pr mail eller post.
Bekreftelse oversendes fortløpende hver fredag på mail, første gang etter påmeldingsfristens utløp.

Kjøp aldri flybilletter o.l. før du får en dedikert bekreftelse fra oss!

Avbestilling:
Du kan avbestille din påmelding når som helst eller overlate plassen til en arbeidskollega. Vær imidlertid oppmerksom på følgende avbestillingsgebyr (gjelder ikke når en arbeidskollega deltar i stedet;
>= 3 uker før arrangementsdato; kr. 250,-
>=21 dager < 7 dager; kr. 600,- >=7 dager < 2 dager; kr. 1000,-
< = 2 dager eller ikke fremmøte; ingen refusjon.
I tillegg eventuelle hotellkostnader og bestilte billetter

Elektronisk dokumentasjon:
Alle deltakere får direkte tilgang til presentasjonene i «sann-tid» på sin laptop, nettbrett, smarttelefon eller annet elektronisk medium. Dagen før konferansen vil du få tilsendt egen nettadresse med brukernavn og passord. Her finner du program, deltakerliste, deltakerbevis og annen relevant informasjon.

Forbehold:
Konferansen vil bli gjennomført forutsatt nok påmeldte. Kjøp derfor ikke billett før du får en endelig bekreftelse fra Faglig Forum.

Prioritet:
Ved overtegning prioriteres påmeldingene i mottatt rekkefølge.

Billettbestilling:
Tog, ferge- eller flybilletter kan bestilles gjennom Berg Hansen reisebyrå på Jessheim. De vil fremskaffe de billigste billettene til deg.
Telefon: 63 94 27 80 Telefaks: 63 97 34 91
Epost: jessheim@berg-hansen.no

Rutetider
Her finner du noen mulige transportører til Faglig Forum arrangement;

TRYKK HER  SAS
TRYKK HER  WIDERØE
TRYKK HER  NORWEGIAN
TRYKK HER  NSB

Deltakerbevis:
Alle deltakere får godkjent deltakerbevis med påført antall timer

Elektronisk dokumentasjon
Alle deltakere vil få oppgitt en egen nettadresse, brukernavn og passord ved oppstart av konferansen. Her vil du i sanntid kunne følge forelesernes presentasjon på eget nettbrett (med forbehold for noen presentasjoner).
Som deltaker vil du motta en E-bok noen dager før konferansen, hvor du finner all aktuell informasjon, lenker til aktuelle dokument og litteratur, mm. Etter konferansen vil du motta E-boka fullt oppdatert med alt som ble presentert under konferansen!

Virtuell utstilling: Blir tilgjengelig fra ca. 1. januar 2019

Organisasjon
Kurset arrangeres av Faglig Forum for helse- og sosialtjenesten. Faglig Forum A/S er teknisk arrangør eller såkalt PCO.

Trenger du hjelp til å planlegge, organisere og gjennomføre kurs eller konferanser, kan du kontakte Faglig Forum i telefon 23 11 45 00 eller sende en mail til post@fagligforum.no

Personvern
Vi har utarbeidet er personvernerklæring som inneholder informasjon om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos Faglig Forum, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Vi oppbevarer dine personopplysningene som du gir oss gjennom innsendt påmeldingsskjema eller via epost eller telefon. Denne informasjonen er navn, tittel, arbeidssted, adresse, e-postadresse og mobilnummer. I tillegg informasjon om hotellbestilling, middagsbestilling og evt. annet. Ingen andre vil få tilgang til denne informasjonen. Du kan når som helst be om å bli slettet fra våre lister.
Du kan lese vår personvernerklæring; TRYKK HER

Torsdag, 24. januar
Kursleder; Jan Bølstad

Foreleser; fagansvarlig leder og rådgiver Jørn Berge og avdelingsleder Elaine Bloom

Kl. 09.30 – 10.00               Registrering. Kaffe/te.
Kl. 12:00 – 13:00               Lunsj
Kl. 14:30 – 14:45               Kaffe
Kl. 16:00                             Avslutning

Følgende punkter gjennomgås:

Fra medarbeider til mellomleder, -hva innebærer dette?

* Mellomledelse; rolleavklaringer og kommunikasjonslinjer
* Grunnleggende grep for å oppleve trygghet i ny rolle
* Hvordan definere mål? Hvordan operasjonalisere mål?
* Hvordan utøve god mellomledelse?
* Hvordan sette sammen et godt arbeidsteam?
* Hvordan skape motivasjon?
* Hvordan differensiere mellom ulike menneskelige faktorer/medarbeidere

Fredag, 25. januar
Kl. 09:00                            Oppstart
Kl. 10.30 – 11.00               Kaffe/te – Utsjekking
Kl. 12.00 – 13.00               Lunsj
Kl. 16.00                             Avslutning

Følgende punkter gjennomgås:
Vi går gjennom disse begrepene og ser hvordan disse kan påvirke deg som mellomleder:
* lederprofiler
* kompetanse og kunnskap
* læringskultur
* personlige egenskaper
* verdier og holdninger
* kommunikasjon
* motivasjon
* retorikk
* samhandling

Hva innebærer å utvikle sin egen lederplattform?
Hvordan tilrettelegge for gode læringsarenaer og kompetansedeling for medarbeiderne
Hvordan utvide egen personlige komfortsone, selvinnsikt og eget potensial
Om kvalitetsledelse

1Firma informasjon
2Deltakere
3Annen info - Send
Navn på evt. person som skal anvise faktura
Hvis du vet dette-Fyll inn